کارگاه کارآفرینی دانش بنیان، کسب و کار و مدیریت توسعه محصول و خدمات جدید با رویکرد تولید و اشتغال

ویژه سمن های فعال سطح یک از سراسر کشور
 

با عنوان کارگاه کارآفرینی دانش بنیان، کسب و کار و مدیریت توسعه محصول و خدمات جدید با رویکرد تولید و اشتغال از تاریخ ۷ الی ۹ شهریور ماه ۹۶ در محل هتل آساره با حضور ۳۵ سمن از سراسر کشور و با حضور مدیران و کارشناسان دفتر توسعه مشارکتهای مردمی و سازمانهای مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر و با همکاری پژوهشکده توسعه محصول و خدمات وزارت علوم برگزار گردید.

هدف كلي برگزاری کارگاه

تغيير نگرش و رويكرد سازمان‌هاي مردم‌نهاد (جايگزيني رويكرد علمي) به موضوع كارآفريني، اشتغال و توليد

اساتيد و آموزشگران:

جناب آقاي دكتر ميگون‌پور،‌ دكتراي نانو مكانيك از دانشگاه علم و صنعت، موسس و رئيس پژوهشكده مديريت توسعه و تجاري‌سازي محصول نوين.

همكاران تيم آموزشي:

  • سركار خانم نيك‌سجل
  • دكتر مينايي‌نژاد
  • جناب آقاي دكتر بحريني
  • تعداد ۳۵ نفر از نمايندگان سمن‌های منتخب سطح كشور

دومین کارگاه آموزش ملی «صیانت» با عنوان  «کارآفرینی دانش بنیان کسب و کار و مدیریت توسعه محصول و خدمات جدید با رویکرد تولید و اشتغال ویژه سمن های فعال سطح یک»  بر چند بخش متمرکز بود: 

  • افتتاحیه
  • حساس سازی شرکت کنندگان با ارایه آقای دکتر میگون پوری
  • تسهیل‌گری آقای دکتر میگون پوری و کارهای گروهی
  • تسهیلگری سرکار خانم نیک سجل
  • بحث‌های گروهی
  • تنظیم بیانیه و ارایه آن
  • اختتامیه

افتتاحیه

افتتاحیه کارگاه با حضور فعال سمن‌ها، مسئولین ستاد مبارزه با مواد مخدر،جناب آقای سردارعلی مویدی قائم مقام محترم دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، ‌آقای دکتر بیرجندی  مدیر کل محترم دفترتوسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد؛ آقایان رجبی، اسکویی، لشگری و کریمی از دفتر توسعه مشارکتهای ستاد و برگزار کنندگان مؤسسه کاهش آسیب پیام آوران همیاری (چترا) و جمعیت همیاران سلامت روان کشور در تاریخ ۷ شهریور ماه ۱۳۹۶ در هتل آساره تهران برگزار شد.

روز اول | ارائه آقای دکتر میگون پوری و حساس سازی مدعوین

روز اول کارگاه به کمک بارش افکار و ارائه گزارشات آماری تلاش به حساس سازی مدعوین به موضوع توسعه خدمات و نقش سمن ها در توسعه و پیشرفت کشورها اشاره کردند. موضوعات بحث شده عبارت بودند از:

  • کارآفرین کیست؟ و کارآفرینی چیست؟
  • ویژگی‌های شخصیتی و کارآفرین بودن؟
  • تعریف موفقیت و موفقیتهای فردی/ سازمانی/ کشوری؟
  • آیا همه افراد می‌توانند کارآفرینی کنند؟
  • چرا افراد فارغ التحصیل دانشگاهی نمی‌توانند به موفقیت اقتصادی برسند؟
  • مشکل اصلی در کارآفرین نبودن ما چیست؟

در این کارگاه توضیح داده شد که کارآفرینی به معنای ارزش آفرینی است. ایجاد ارزش مهم است و نه ایجاد کار. سمن‌ها اگر نوآوری داشته باشند یعنی کارآفرین اجتماعی هستند. ارزش آفرین اجتماعی هستند. کارآفرین تولید ارزش می‌کند.

موفقیت چیست و موفقیت های فردی، سازمانی و کشوری چه هستند و چگونه موفقیت های فردی یا سازمانی میتواند در موفقیت های یک کشور اثر گذار باشد.

در ادامه توضیح داده شد که انواع اقتصاد چه هستند ؟ و در ایجاد یک کسب وکار اهداف کسب و کارعبارتند از اهداف اجتماعی، معنوی، اقتصادی، سود رضایت بخش

در ادامه در خصوص اینکه كداميك از اهداف كسب و كار در سازمان مردم نهاد در حوزه صيانت و مواد مخدر تاثير بيشتري دارد؟ بارش افکار انجام شده و بحث گردید و سپس جمع بندی شد که اهداف اقتصادی نیز باید در امور عام المنفعه مورد توجه قرار گیرد که بتوان در جهت اهداف دیگر حرکت کرد ولی نباید اهداف اجتماعی و معنوی نادیده گرفته شود و یا به فراموشی سپرده شود ولی باعث استقلال سازمان خواهد شد و مهم است که بسیار با دقت به آن توجه شود.

سپس در خصوص انواع کسب و کار صحبت شد:

  • خانگي
  • خانوادگي
  • روستايي
  • مجازي
  • كوچك و متوسط
  • فناورانه

در ادامه نقش سازمان هاي مردم نهاد در توسعه اقتصادي كشور مورد بررسی قرار گرفت و اينكه كارآفريني با كسب و كار متفاوت است و همه محيط اطراف فرصت كسب و كار است. در واقع اگر فرآيند نياز ، با تغيير نيازها خودش را تغيير ندهد نابود مي شود از این رو در کارآفرینی انعطاف لازم برای تغییر وجود دارد. در پایان این بخش نقش فرایند کارآفرینانه در توسعه کشور – مدل GEM ارائه گردید.

روز دوم | تسهیلگری دکتر میگون پوری و همکاران

این مبحث با این پیش فرض آغاز گردیده که مدعوین در کارگاه قبلی با بیزنس مدل آشنا شده اند و آن را به کار گرفته اند. در این جلسه به طور خلاصه بیزنس مدل مرور گردید و توضیح داده شد که بیزنس مدل جهت مهندسي كار هست و قانع كردن جهت جذب منبع كه از نظر بازار خوب هست. سپس انواع محصول تعریف گردید:

محصول اصلي: با هدف اصلي توليد شده است.

محصول كلي: وفاداري براي مشتري ايجاد مي كند.

محصول افزودني که آن را كنار محصول اصلي مي گذاريم.

در این مرحله بحث گردید که هر کدام در کسب و کار سمن ها به چه صورت میباشد و با کمک سمن ها این مفهوم آموزش داده شد که براي هر محصول يك استراتژي باید داشته باشيم و بايد نياز مشتري را ببينيم. در ادامه فرآيند طراحي و توسعه محصول جديد توضیح داده شد و افراد آن را به صورت کار گروهی تجربه کردند.

  • برنامه ريزي محصول
  • توسعه مفهوم
  • طراحي محصول
  • پروتوتايپ
  • توليد انبوه
  • بازاريابي و فروش و بازخورد

در واقع در فاز صفر از تشخيص فرصت شروع مي كنيم. بيانيه ماموريت تعریف می گردد و سپس:

  • تعريف محصول
  • بازار اوليه و ثانويه
  • شركاء چه كساني هستند؟
  • مقيد و مفروضات چه هستند؟

بازاريابي:

  • مشتري و نياز مشتري چيست؟
  • اول تحليل بازار
  • مشتري ها رو ببينيم
  • قوانين و مقررات رو چك كنيم
  • تمام بخش ها رو چك كنيم

فاز صفر: برنامه ريزي محصول

  • توليد مفهوم جديد
  • شناسايي نياز هاي جديد
  • شناسايي مشخصه هاي محصول
  • توليد مفاهيم محض
  • انتخاب مفاهيم محصول
  • آزمون مفاهيم محض
  • تنظيم مشخصه هاي نهايي
  • طرح توسعه پايين دستي

روز سوم کارگاه | تسهیلگری خانم دکتر نیک سجل

در این بخش در خصوص اصول و فنون ارتباط با مشتري و ايجاد ارتباط موثر ، مذاكرات تجاري و تعاملات با گروه مشتريان فروش و خدمات بحث گردید. در ادامه اهمیت برند سازي و تجاري سازي بررسی گردید و بیان شد که براي ايجاد يك استراتژي بازاريابي براي فرموله كردن KPI بايد با اصول اوليه شروع كنيم.

تعريف مذاكره:

روندي كه طي آن دو يا چند نفر براي توافق در مورد مبادله داشته هاي خود به گفت و گو مي پردازند.

سپس شيوه هاي مذاكره بیان گردید:

  • همكاري
  • رقابت
  • اجتناب
  • گذشت
  • مصالحه

در ادامه فاکتورهای لازم جهت برقراري ارتباط موثر با مشتري تعریف گردید:

  • مهارت خوب گوش دادن
  • مهارت خوب سخن گفتن
  • مهارت انتقال درست
  • مهارت همراهي با مشتري

ایشان در توضیحات خود افزودند که خیلی مهم است که توجه نماییم که قصد ما فروش محصول و ارائه خدمات به هر قيمت نيست. سپس در خصوص مشتری ها تقسیم بندی زیر توضیح داده شد:

  • مشتري داخلي و خارجي
  • مشتري مشكوك
  • مشتري احتمالي
  • مشتري تكراري
  • مشتري اولين مرتبه
  • مشتري ثابت
  • مشتري حامي يا هوادار

در پایان بیان گردید که رضايت مندي مشتري بسیار مهم است و اینکه به این موضوع باید فراتر از عادات سنتی نگاه کرد.

 

دفتر توسعه مشارکتهای مردمی و سازمانهای مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر

پژوهشکده توسعه محصول نوین وزارت علوم

جمعیت همیاران سلامت روان کشور

موسسه پیام آوران همیاری (چترا)

هتل آساره تهران / شهریرور ماه ۹۶